08 december 2015

Cricket in The Go-between

Hoofdpersoon in deze fameuze roman is de twaalfjarige Leo Colston. Leo logeert twee weken op het chique landgoed van zijn schoolvriend Marcus en zijn beeldschone zus Marian. Als Marcus de mazelen krijgt verveelt Leo zich. Hij raakt bevriend met Ted een boer uit het dorp. Deze Ted is de geheime minnaar van Marian. Vanwege het klasseverschil moet deze relatie verborgen blijven. Ted en Marian gebruiken de jongen als go-between. Leo moet liefdesbriefjes, billetje d'amour, tussen beide geliefden overbrengen. Marian wordt overigens geacht te trouwen met graaf Trimingham, een man die behoorlijk verminkt is geraakt in zijn gezicht in de boerenoorlog.

Hoogtepunt van de zomer is de jaarlijkse cricketwedstrijd tussen de adel en de boeren. Ted en Trimingham staan voortdurend tegenover elkaar als slagman en bowler. Trimingham speelt dat hij geblesseerd raakt om tijdens de wedstrijd Marian ten huwelijk te vragen. De kleine Leo wordt dan als vervanger op een onbelangrijke plek in het veld gezet. Maar dan raakt Ted de bal niet goed en Leo vangt hem. Hij is de held van de dag. De wedstrijd maakt dan al duidelijk wie ook de verliezers in het echte leven worden.

De roman van L.P. Hartley uit 1953 is verschillende malen verfilmd onder meer door Joseph Losey gebaseerd op een script van Harold Pinter. Zowel in de roman als in de film ligt de nadruk op de kracht en fysieke schoonheid van Ted en zo wordt het boek wel eens omschreven als een gay-novel.

Als de liefde ontdekt wordt, pleegt Ted zelfmoord en blijft Leo in grote verwarring achter. Aan het eind van de roman vraagt de oudere lady Marian aan de oudere Leo om nog een keer go-between voor haar te zijn. De oude Leo kijkt op de zomer van zijn jeugd met de befaamde woorden: The past is a foreign country, they do things different there. De kracht van de sublieme roman zit in de verschillende scherpe tegenstellingen tussen adel en boeren, tussen verminkt en gaaf en tussen jong en oud en onschuld en seks.


Opmerkelijk: Tjechovs geweer
De roman volgt het befaamde dramatische principe van Tjechov: 'als je in het eerste bedrijf een geweer toont, moet die in het derde bedrijf ook afgaan.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten